Eén van de lekkerste nummers van de laatste maanden is Bad Bad News van de Amerikaanse soul singer/songwriter Leon Bridges. Heerlijke uptempo soul met blazers en koortjes en een uitstekende tekst. Het komt van zijn laatste album Good Thing (2018).
Vreemd genoeg zijn oude soul sterren nooit doorgebroken bij me. Mijn interesse in de soul begon in de jaren 70 met het heerlijke eerste album van The Pointer Sisters en Leon Haywood (1942-2016) met zijn album Come and Get Yourself Some uit 1975. Al snel volgde de funk met o.a. de Schotse Average White Band & Earth, Wind & Fire, muziek om op te dansen. In de jaren 80 luisterde ik veel naar Al Jarreau, Shalamar en de Schotse band Hue & Cry en begin jaren 90 naar James Ingram, Patti Austin, Jeffrey Osborne en Lionel Richie. Eind jaren 90 brak een periode aan dat ik volop in de Smooth Soul belandde van o.a. Brian McKnight, Lynden David Hall (1974-2006) en For Real en ging ik zelfs naar concerten van o.a. Maxwell en India Arie. Maar daar kwam ook weer plotsklaps een einde aan toen ik me meer begon open te stellen voor andere genres, zoals Nederlandstalig en Wereldmuziek. Opeens moest ik er niets meer van hebben, van al die gladde R&B, die steeds meer op elkaar ging lijken.
Die afkeer duurt nu al jaren en wordt maar zelden meer doorbroken, ook al blijf ik toch steeds op zoek naar lekkere soulnummers. Zo ontdekte ik Phantom Limb, Muddy Magnolias, de geweldige zanger Phil Perry, de wederopstanding van William Bell, en herontdekte ik Luther Vandross (blog) (1951-2005), van wie ik niet wist dat hij homosexueel was en nooit uit de kast was gekomen. En nu dan is er ineens dit heerlijke nummer van Leon Bridges, dat ik graag met je wil delen. Naast de heerlijke versie die hij speelde tijdens Bluesfest in Byron Bay (Australië), deel ik hier ook een uitvoering met blazers uit de tv show van Ellen DeGeneres.
Bad Bad News
Ain’t got no riches,
ain’t got no money that runs long,
but I got a heart that’s strong
and a love that’s tall.
Ain’t got no name,
ain’t got no fancy education,
but I can see right through,
a powdered face on a painted fool.
So let me slip through.
(Let me slip through.)
Why’re you trying to hold me back? (I ain’t.)
I just want to move up,
do more of this, do less of that.
(Can you feel me?)
Let me come through.
(Let me come through.)
I’m tired of being in the back. (Aight)
I just want to move up front,
do more of this, do less of that, yeah.
They tell me I was born to lose.
But I made a good, good thing
out of bad bad news.
I don’t worry, don’t worry,
don’t worry about people in my face.
I hit ‘em with the style and grace,
and watch their ankles break.
I know you wish, I know you wish
I would fade away.
But I got more to say,
Lord they pray.
Let me slip through. (Let me slip through.)
Why’re you trying to hold me back? (I ain’t.)
I just want to move up front,
do more of this, do less of that. (Can you feel me?)
Let me come through. (Let me come through.)
I’m tired of being in the back. (Aight)
I just want to move up front,
do more of this, do less of that, yeah.
They tell me I was born to lose.
But I made a good good thing
out of bad bad news.
Alright alright, all day all night.
They tell me I was born to lose.
But I made a good good thing
out of bad bad news.